Vaasan laivalinjat

Sekalaista keskustelua, aiheesta kuin aiheesta, hyvän maun merkeissä!

Vaasan laivalinjat

ViestiKirjoittaja Esa Nikko » 21.04.2012 12:04

Kuinka moni muistaa kaikki laivat, jotka ovat liikennöineet Vaasan ja Ruotsin välillä?
Kulta-aikoinahan laivat kulkivat koko ajan. Vaasa-Uumaja linja taisi lähteä parhaimmillaan neljä tunnin välein.
Lisäksi meillä oli linjat Sundsvalliin ja Örnskölsvikiin.

Laivoilla sai syödä hyvin ja tanssia humpan tahdissa.

Ja homma onnistui alaikäisenäkin. Laivojen baarimikot eivät olleet niin valtavan tarkkoja. Ja jos olivat, niin verovapaista myymälöistä oli hyvä käydä ostamassa vähän elefanttiolutta :oops:

Muistatteko laivoja? Botnia Express, Vasa Express . Vasa King taisi olla se laiva, josta tuli sitten myöhemmin Estonia. Mutta eikös se laiva ollut joskus Viking Linen väreissäkin?
Käytitkö turvavyötä?
- Oletko sä ihan puupää vai mitä sä luulet? Tottakai turvavyö on aina, kun autoa ajetaan. Vai luuletko sä, että mä olen istunut konepellillä? Luuletko sä että mä olen joku lentäjä, hä?
Remu Aaltonen
Esa Nikko

Re: Vaasan laivalinjat

ViestiKirjoittaja Tapio Osala » 21.04.2012 14:00

Oliksohan ollut kesän 68 vai 69 päätteeksi kun Huumosen Piken kanssa käytiin Ö-vikissä. Oltiin ollut molemmat kesä Viarectalla asvalttihommissa. Pike oli kemistinä, minä levittäjänkuljettajana. Tehtiin enne koulun alkamista pikku kesäretki. Asuttiin jossain "vandrarhemmetissä".

Sen muistan että oli kova keli kotiin tullessa. Laivan nimeä en muista. Örnen?

Olimme laivan takakannella ja välillä oli merta joka puolella kun "ylöspäin" katsoi. Välillä oltiin taas kuin näkötornissa.

Kun palasin kotiin oli juuri vanhempien elintarvikeliikkeeseen murtauduttu Vörkkärillä.

Mikähän laiva silloin seilas Ö-vikiin?
Tapio Osala

ViestiKirjoittaja Esa Nikko » 22.04.2012 09:37

On se uskomatonta että laivaliikenne on kuihtunut noin rajusti. Yksi laiva enää välillä ja sekin taistelee olemassa olostaan!!
Panin merkille, että ovat pudottaneet hintoja ja matkustajien määrät ovat nousussa. Jospa sittenkin... Vai onko kyseessä vain jippo, joka kaatuu omaan mahdottomuuteensa?
Käytitkö turvavyötä?
- Oletko sä ihan puupää vai mitä sä luulet? Tottakai turvavyö on aina, kun autoa ajetaan. Vai luuletko sä, että mä olen istunut konepellillä? Luuletko sä että mä olen joku lentäjä, hä?
Remu Aaltonen
Esa Nikko

ViestiKirjoittaja Naukkis » 22.04.2012 11:05

Ovat tosiaan tiputtaneet hintoja, käsittääkseni jopa puolittaneet lippujen hinnat. Kun ottaa huomioon, että tuolla välillä ei ole verovapaata myyntiä, niin lipunhintakertymän vaikutus matkustajaliikenteen kannattavuuteen on merkittävä. Jos lipun hintaa alennetaan 50%, on matkustajamäärän noustava 100%, että liikevaihto pysyisi samana.

Matkustajamäärän lisääntyminen kuitenkin kasvattaa muita kustannuksia, kuten satamamaksuja. Että lipunhinnalla saataisiin jotakin positiivista aikaiseksi, olisi matkustajamäärän kasvettava huomattavasti enemmän. En jaksa uskoa, että matkustajaliikenteellä tuota hommaa saa koskaan pyörimään, vaan toimeentuloon tarvitaan rahtiliikenne ja matkustajat kulkevat ikäänkuin rahdin siivellä.
Naukkis

ViestiKirjoittaja Esa Nikko » 22.04.2012 11:30

Minulla on aina ollut se käsitys, että yks maku onko matkustajia tuhat vai kaksi, kunhan autokannella on rekkoja.

Eri asia ehkä etelän linjoilla, kun puhutaan linja-autoista, täynnä matkailijoita jotka syövät seisovassa pöydässä jne.
Käytitkö turvavyötä?
Remu Aaltonen
Esa Nikko

ViestiKirjoittaja Naukkis » 22.04.2012 11:58

RG 1 laivaan mahtuu käsittääkseni 300 matkustajaa, eli tulot matkustajaliikenteestä ovat täyden kapasiteetin käytössä 7500€ / sivu. Kyllä siitä jotakin apua tuohon liiketoimintaan on. Mikäli tuo olisi aina täynnä, niin se toisi lähes puolet liikevaihdosta. Lipunhintakertymällä on siis jonkinverran vaikutustusta tällä välillä toisin kuin etelän TAX-FREE linjoilla. Mutta tuo summahan tulee vain, jos laiva on aina täynnä, sitähän se ei voi olla.

Tietenkään laiva ei saisi olla aina loppuunmyyty, vaan hinta pitää laittaa niin, että käyttöaste menisi hinnoittelun avulla johonkin 50-100% tienoille. Näin saadaan lipusta maksimi hinta. Viimehetken lähdöt satamasta voitaisiin dumpata halvemmalla ja muutama viimeinen paikka myydä vaikka lähes tuplahinnalla, koska ne maksavat jotka kyytiä tarviivat.
Naukkis

ViestiKirjoittaja jalo » 28.04.2012 06:19

Eivät todellakaan kyselleet ahkerasti papereita laivoilla,16 vuotiaana on tullut juopoteltua laivan baarissa jossa oli ikäraja 21 vuotta.Ei katseltu aina aikataulujakaan mentiin vaan satamaan joku laiva oli aina lähdössä ja kyytiin mahtui.
Maissa oli baarielämä siihen aikaan aika rajoittunutta eikä mitään vilkasta,laivalla sai sitten irroitella ja hintataso oli tosi halpa verrattuna mitä maissa maksoi paukut baarissa.
jalo

ViestiKirjoittaja Naukkis » 28.04.2012 08:50

15-16 vuotiaana sain tosiiankin ostettua laivalta jo vaikka mitä. Oliko se niin, että menomatkalla Ruotsiin oli alkoholissa tiukemmat säännöt ja tupakassa löysemmät. Kerran menomatkalla ostin jotakin tiukkaa ja mulla oli kaverin ajokortti, jolla osoitin 15-16 vuotiaana olevani 21 vuotta. Kaveri oli mun edellä jonossa, mutta myyjä ei paljoa muita katsellut, kun vaan paperit oli kunnossa.
Naukkis

ViestiKirjoittaja Naukkis » 28.04.2012 09:08

Esa Nikko kirjoitti:Kuinka moni muistaa kaikki laivat, jotka ovat liikennöineet Vaasan ja Ruotsin välillä?

Muistatteko laivoja? Botnia Express, Vasa Express . Vasa King taisi olla se laiva, josta tuli sitten myöhemmin Estonia. Mutta eikös se laiva ollut joskus Viking Linen väreissäkin?

Laivoista tulee lisäksi mieleen:

Pienimmät minun nuoruudessani, eli Fenno Express ja Polar Express. Taisivat olla sisaraluksia, ainaki olivat ihan samanlaisia.

Sitten olen muistavinani Wasa Star:in ja Silja Festival, joka oli aivan uskomaton laiva tällä välillä ja se kävi Vaasassa muistaakseni parina eri kesänä. Wasa Queenin ja Wasa Prince olivat niitä laivoja, joissa en koskaan käynyt ja vaikuttivat jotenkin turhilta. Silja ei lopussa enää panostanut niin kovasti laivoihin tällä välillä.
Naukkis

ViestiKirjoittaja sniper » 28.04.2012 09:32

En tiedä onko tämä kannattavaa tämä maidenvälinen Vaasa - Umeå lauttalinja, mutta kyllä sen on elettävä ei siitä muuten mitään tule! Pyöriköön sitten vaikka kokonaan valtion ja kuntien avustuksella ennenkuin, nämä teatterit jotka eivät koskaan ole itseään pystyssä pitäneet ilman tukia ja sen ymmärrän mikseivät, olin kerran kouluaikana vilkuilemassa yhtä länkkärinäytelmää teatterissa enkä ole ikinä nauranut minkään länkkärileffan aikana niin makeasti kuin silloin teatterissa, no istuin koko esitelmän loppuun asti se kun oli meille ilmainen kuului meidän "kulttuuri" opetukseen, mutta ei sellaista voi tavallisessa teatterissa esittää ei sitten kirveelläkään, joku juoksee kulissien takaa puuhevonen jalkojensa välissä ja ampuu coltilla samalla voi v**tu kaikkea sitä onkin.

Kuulukoonkin teatterinäytelmät kulttuuriin, mutta nyt sohasen kultturi immeisiä tikulla silmään, kun sanon elleivät tule omin-nokkinensa toimeen niin nurin vaan ja kolossiumit vuokra-asunnoiksi. :mrgreen:
sniper

Paluu Sekalaista keskustelua